Saturday, April 24, 2010

andai takdir terungkai...


rumah yang penuh dengan hari-hari gembira dengan lahirnya si bucuk didit. seorang budak lelaki yang melalui detik pertama hidup bersama ayah yang menanti dari khabar wujudnya dia. apalah akan terjadi seterusnya... tiada ingin mengatakan siapa salah dan betulnya, hanya memikirkan hidup seorang insan di bumi yang memerlukan kasih sayang yang tulus abadi dari mana datangnya dia. Omma..atok.. sayang kamu dengan ikhlasnya hati, apatah lagi abah kamu..sayang kamu sepenuh hati.

tempat manakah untuk kamu???
tiada jawapan pasti kerana semua tahu dia umpama kain putih yang perlu di warna-warnikan dengan sempurna dari kasih hati. tiada siapa di sini tidak memikirkan kamu...

mungkin hati si kecil itu merasa apa yang kita si besar tahu. mungkin tangisan tidur adalah tangisan di mimpi yang di beri lantaran hidup di alam nyata ini. yang melihat tertanya dan memikirkan apa yang bakal terjadi. janganlah begini, janganlah begitu. tapi harus menerima semua takdir indah susunan Illahi nanti.

setiap doa yang tersebut juga serpihan takdir yang Maha Tahu. pengharapan kami hanya pada-Nya. kasih sayang yang ada untuk si kecik bukan untuk kepentingan diri. segalanya kerana rintihan hati yang terjadi ekoran manusia yang tidak mahu memahami dan tidak memberi dan berkongsi apa yang harus, apatah lagi melaksanakan apa yang dipertanggungjawap olehnya.

sanggup hati seorang ayah untuk kamu...
mesti sayu bile kamu mengerti nanti...
siapa diri kamu hanya abah yang tahu...
tangis kamu berjumpa benar di mimpi agaknya...

takdir tak pernah terungkai sebelum ia terjadi. doa terlafaz bagi menyejuk hati dan pintaan hamba pada yang Satu... tapi ia kembali bertanya dan berserah pada yang Maha Tahu. ini yang kami pinta..berilah jakan, mudahkanlah jalan... di hati dalam jua berkata, "namun Kau yang Maha Tahu di mana dan apa jalan yang terbaik untuk segala ini.."

OMMA, "Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau yang Maha Besar, yang Maha Agung... lindungilah kami.. peliharalah kami... Ya Allah, aku mahu ikut abah ku... omma ku... atok ku..." amin

No comments: